Skolstöd

Skolstöd

Dignity & Rights är ett utmärkt koncept att utgå från i skolundervisningen.
Det kan ske som ett sätt att utforska området Mänskliga rättigheter och konventioner kring detta.
Det kan också vara en bra utgångspunkt för värderingsdiskussioner om Allas lika värde.
Eller om hur olika begrepp lyfts och framställs i samhällsdebatten.

Förslag på studiefrågor

Utgå till exempel från följande flaggor och symboler:

  1. Vad är flaggorna skapade för och vad är deras budskap? Gå till källorna efter ursprunget.
  2. Vilket/vilka budskap används flaggorna/symbolerna för att sprida idag? Har det förändrats med tiden? Kan det vara flera olika budskap?
  3. Vilka grupper stöds/stöds inte genom flaggornas budskap? Vilka grupper hamnar utanför?
  4. Diskutera begreppet ”allas lika värde”. Har alla lika värde i samhället idag? Är det säkert att det menas ”alla” när det sägs ”alla”?
  5. Har onda och goda människor samma människovärde? Kan man tappa sitt människovärde eller öka det?
  6. När får en människa sitt människovärde? Skiljer det sig mellan olika länder?
  7. Diskutera begreppet ”mänskliga rättigheter”. Är alla rättigheter mänskliga rättigheter? Vilka rättigheter är inte det och varför?
  8. Är alla överens om vad som är mänskliga rättigheter? Kan man ändra på vad som skall räknas som det?
  9. Läs igenom FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Vad överraskade dig och vad tyckte du var självklarheter?
  10. Tycker du att alla FN:s artiklar om mänskliga rättigheter är uppfyllda i Sverige idag?
  11. Hur stort ansvar tycker du Sverige och svenskar har för uppfyllelsen av mänskliga rättigheter i andra länder?